Bijna halvering aantal reizigers

Er gloort licht aan horizon voor RET na loodzwaar coronajaar

Er gloort licht aan horizon voor RET na loodzwaar coronajaar

REGIO - Nadat vervoersbedrijf RET in 2019 een topjaar beleefde, was er in coronajaar 2020 voor de RET sprake van bijna een halvering van het aantal reizigers. Vandaag is het jaarverslag van dit regionale openbaar vervoersbedrijf gepubliceerd.

Maurice Unck, algemeen directeur bij de RET: “We hebben na jaren van recordgroei in 2020 een ongekende dip doorgemaakt. Tegelijkertijd bleven we als vitale sector klaarstaan voor mensen die op ons aangewezen zijn. Ik ben ongelooflijk trots op alle collega’s die het afgelopen jaar dag in dag uit voor onze reizigers klaarstonden. Inmiddels is er licht aan het einde van de tunnel. We zien ernaar uit om zodra dat mogelijk is verantwoord en stap voor stap meer reizigers te verwelkomen.”

De eerste maanden van 2020 verliepen voor de RET goed: reizigersaantallen bleven groeien en klanten waardeerden het bedrijf voor het eerst met een 8. Maar toen de coronacrisis losbarstte, zakte het aantal reizigers in één klap weg naar 15-20% van de gebruikelijke aantallen. Unck: “Behalve tot financiële zorgen, leidde dit tot onzekerheid bij de collega’s die buiten hun werk bleven doen. Zeker in het begin, toen nog weinig bekend was over het virus. Hun moed om in die onzekere omstandigheden elke dag weer klaar te staan voor de reiziger, waardeer ik enorm.”

Ondanks de tegenslagen bleef de RET investeren in het reizen van de toekomst. Het bedrijf bereidde samen met diverse partners de aanbesteding van een landelijk MaaS-platform voor, trof voorbereidingen voor het nieuwe OV-betalen (o.a. met de bankpas) en bestelde 42 nieuwe zero-emissie bussen. Onder invloed van corona versnelde de RET bovendien de ontwikkeling van de drukte-indicator in de RET Reisplanner en Real Time App, de samenwerking met aanbieders van deelscooters en -fietsen en het spreiden van reizigersstromen. Tot slot werd er gewerkt aan de keervoorziening bij Pijnacker, die het mogelijk maakt om de metrofrequentie tussen Pijnacker en Rotterdam Centraal in de spits te verdubbelen.

Unck benadrukt dat het afgelopen jaar hemzelf en zijn collega’s niet in de koude kleren is gaan zitten: “Het was een intensief jaar waarin we ons steeds weer moesten aanpassen. Denk aan de invoering van de mondkapjesplicht, het uitbreiden van de schoonmaak en het vanwege toenemend verzuim aanpassen van de dienstregeling. Dat vroeg veel, van iedereen.” Tegelijkertijd gloort er licht aan de horizon: “Met de toenemende vaccinatiegraad zal er steeds meer mogelijk zijn en zullen de reizigersaantallen weer groeien. Binnen enkele jaren verwachten we weer op de aantallen van voorheen te zitten, om vervolgens door te groeien.”

Unck is positief over de politieke bereidheid om te investeren in het OV van de toekomst. Het Nationaal Groeifonds stelt middelen beschikbaar en politieke partijen namen voor het eerst sinds jaren miljardeninvesteringen op in hun verkiezingsprogramma’s. “Ondanks corona is het bewustzijn toegenomen dat meer en beter OV hard nodig is: voor een sterke economie, een duurzame samenleving en een maatschappij waarin mensen meedoen.”

Zie hierover ook ons eerdere artikel, over de plannen voor de verdubbeling van het spoortracé Schiedam - Delft, waarop dan de metro kan gaan rijden en een station Schiedam Kethel wordt aangelegd.
https://www.deschiedammeronline.nl/artikel/details/miljard-euro-beschikbaar-om-schiedam-delft-van-twee-naar-vier-sporen-uit-te-breiden

Enkele feiten en cijfers RET 2020:
Instappers: 95 miljoen (-46%)
Reizigerskilometers: 503 miljoen (-45%)
Nettoverlies: € 11,4 miljoen (tegen € 5,8 miljoen winst in 2019)

De totale omzet bedroeg € 470 miljoen, tegen € 488 miljoen in 2019, waarvan 145 miljoen euro uit kaartverkoop komt. De kaartverkoop daalde hiermee met € 62 miljoen ten opzichte van 2019 en betekende een verschil van € 80 miljoen t.o.v. de doelstelling voor 2020. Overige inkomsten (een combinatie van o.a. exploitatiebijdragen (incl. beschikbaarheidsvergoeding) en werken die de RET in opdracht van derde partijen uitvoert): € 325 miljoen.

In 2020 ontving de RET vanuit het Rijk noodsteun in de vorm van een beschikbaarheidsvergoeding ter waarde van € 71,2 miljoen.

Klanttevredenheid (kwartaal 1, daarna geen metingen): 8,0
 
Ontwikkeling van het aantal reizigers t.o.v. 2019 in hoofdlijnen:
Bij het afkondigen van de lockdown in maart zakte het aantal reizigers weg naar 15-20% ten opzichte van een jaar eerder. Daarna nam dat percentage geleidelijk aan weer toe door de invoering van de mondkapjesplicht in het OV en de afname van het aantal besmettingen. Aan het einde van de zomer vervoerde de RET ongeveer 60% van de gebruikelijke aantallen.
In het najaar volgden steeds strengere maatregelen en zakte de vervoerder weer terug naar 30-40% aan het einde van het jaar.
Inmiddels zit de RET op een percentage tussen de 40 en 50%.

Incidenten
De RET kreeg in 2020 te maken met twee grote en impactvolle incidenten: het metro-ongeluk bij de Akkers in Spijkenisse en het afgebroken portaal op de Erasmusbrug.
 
Jaarverslag inzien
Het volledige jaarverslag is in te zien op www.retjaarverslag.nl

Foto: tram op de Erasmusbrug in Rotterdam (bron foto RET, foto door Rick Keus)

 

15-04-2021