Metrolijn Dordt via Schiedam naar Leiden, betekent ook dat er station in Kethel komt

Miljard euro beschikbaar om Schiedam - Delft van twee naar vier sporen uit te breiden

Miljard euro beschikbaar om Schiedam - Delft van twee naar vier sporen uit te breiden

SCHIEDAM - Er wordt al enige jaren - onder meer door de RET - gepleit voor het aanleggen van een metro van Dordrecht via onder meer Rotterdam, Schiedam, Delft en Den Haag naar Leiden naast de treinen van de NS. Voor zo'n metro moeten er twee sporen bijkomen tussen Schiedam en Delft. Vandaag is door de Rijksoverheid bekendgemaakt dat een miljard euro wordt uitgetrokken voor verbreding. Zo'n metrolijn zou betekenen dat er dan eindelijk in Schiedam het station Kethel komt.

Het miljard euro komt uit het zogenoemde Nationaal Groeifonds. Dit fonds reserveert geld voor het projectonderdeel 'Oude Lijn' tussen Schiedam en Delft. Daarvoor wordt een miljard euro gereserveerd, wat ongeveer 50% van de geschatte kosten is voor de benodigde aanpassing van het traject Schiedam - Delft. Uit een toelichting door ministers Van ’t Wout en Hoekstra aan de Tweede Kamer blijkt: "De reservering is bestemd voor de uitbreiding van de spoorcapaciteit tussen Delft en Schiedam-Centrum (van 2 naar 4 banen, red.) en het aanpakken van het knelpunt bij station Laan van Nieuw Oost-Indië."

MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) reageert dat met deze reservering van een miljard euro de komst van de lightraillijn (metro) tussen Leiden en Dordrecht een stap dichterbij komt, maar dat er veel meer geld nodig is en dat er méér verbindingen en knooppunten/stations verbeterd moeten worden. Ook een upgrade van station Schiedam Centrum is essentieel, aldus MRDH. Marc Rosier, portefeuillehouder OV-ontwikkeling:  “Allemaal noodzakelijke stappen die nog om verdere financiering vragen. Maar de stap die vandaag gezet is door het Kabinet is er één vooruit. Daar zijn we bijzonder blij mee.”

In de gemeente Schiedam werd er al tientallen jaren geleden vooruitgelopen op de aanleg van het station Kethel. Je kunt dit bijvoorbeeld zien aan de brede tunnel die de 's-Gravelandseweg onder het tracé Schiedam-Delft doorvoert. Twee banen van deze tunnel worden niet gebruikt door het verkeer. Hier zou bijvoorbeeld de tramlijn kunnen worden aangelegd, die het 'station Kethel van de toekomst' op de rest van het openbaar vervoer aansluit.

De recentelijk naar de Tweede Kamer vertrokken ex-wethouder Fahid Minhas sprak vorig jaar al van plannen om rond dit OV-knooppunt station Kethel in de toekomst woningen (appartementen) te gaan bouwen. 

"Supergoed nieuws op de vrijdagmiddag! Via het groeifonds trekt het kabinet serieus geld uit voor onder meer de spoorverdubbeling tussen Schiedam en Delft. Dit is een flinke stap naar hoogfrequent spoor en station Kethel!", zo reageerde wethouder Jeroen Ooijevaar.

Foto boven: van twee naar vier sporen op het traject Schiedam Centrum - Delft 

Foto onder: hier zou het station Kethel kunnen komen

spoorwegviaduct

 

 

09-04-2021