SCHIEDAM - 'Ik werd er in één weekend volwassen', zegt een bezoeker van het in 1970 gehouden festival dat bekend staat als 'Kralingen Popfestival - Stamping Ground'. 'Ik ben er geweest, met een betonschaar knipten we een gat in het hek', herinnert een andere bezoeker van het formeel 'Holland Pop Festival' geheten driedaagse festival zich.
Lang niet iedereen van de naar schatting honderdduizend bezoekers was een betalende bezoeker, zoveel is zeker. In de documentaire die vanmiddag bij Wenneker Cinema vertoond werd, waren oude televisiebeelden te zien. In die oude beelden beaamde organisator Georges Knap dat, maar het aantal gratis bezoekers viel volgens hem reuze mee.
Tijdens de voorstelling bij Wenneker Cinema was de nu 91-jarige Knap aanwezig en wat heel interessant was: het publiek in de zaal kon hem vragen stellen en daar werd ruim een half uur lang volop gebruik van gemaakt. Waardoor bezoekers ook gratis binnenkwamen, kwam doordat de kaartverkopers in de loketten het niet zo nauw namen, onthulde Knap vanmiddag. 'En we hadden er nota bene mensen uit het Feyenoord-stadion voor ingehuurd. Die zouden een grote massa toeschouwers wel aan kunnen', zo dachten de organisatoren.
Het festival werd cultureel gezien een doorslaand succes, maar financieel een fiasco. De Stichting Holland Pop Festival ging failliet. Dat liet ook zijn sporen na bij een in Schiedam gevestigd bedrijf, Bottelo aan de Van Deventerweg (achter de Grensflat). Knap had het bedrijf waar toen flesjes Coca Cola werden gebotteld bereid gevonden financieel te steunen. De 50.000 gulden bleek echter geen donatie te zijn, maar een lening. Dat bedrag liep echter naarmate de organisatie vorderde verder op. Doordat de stichting failliet ging, bleef Bottelo met een fors financieel gat zitten. Zonder de steun van Bottelo was er waarschijnlijk nooit een Holland Pop Festival gekomen.
En dat zou jammer geweest zijn, want dit festival was grensverleggend. Zo was het een primeur dat het gebruik van softdrugs werd gedoogd. Om dat voor elkaar te krijgen werd wel een markante keuze gemaakt: er werd tijdens dit festival géén alcohol verkocht. Gebruikers van softdrugs worden doorgaans introvert, terwijl alcoholgebruik veelal juist tot extraverter gedrag en soms problemen aanleiding geeft, zo legde Knap uit. Er werd gedurende drie dagen in ieder geval heel veel cola en sinaslimonade gedronken. Knap: 'En Coca Cola kreeg door het festival wereldwijd reclame. We kregen internationaal veel aandacht. Ook dankzij de film Stamping Ground die ervan gemaakt is en wereldwijd vertoond is. Ook via Netflix is deze documentaire nu te zien. Helaas waren de filminkomsten voor de stichting juridisch niet goed geregeld. Bij Woodstock hadden ze dat beter gedaan.'
Het was in samenwerking tussen galerie Tone & Image en Wenneker Cinema dat vanmiddag voor een uitverkochte kleine zaal van het filmhuis de documentaire Holland Pop 1970 (2024, Ferry Ronteltap) werd vertoond. Van de bijna 60 bezoekers hadden er - zo bleek door 'vingeropsteken' - zeven het festival in 1970 bezocht. Wim van Zon hield vooraf een inleiding en leidde na afloop de Q&A met Georges Knap, dé initiator van het legendarische popfestival in het Kralingse Bos. In 1970 was het 25 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog, Rotterdam stond er mede door de C'70-manifestatie bij stil. Knap, die in de oorlog enkele jaren ondergedoken heeft gezeten, wilde er op zijn eigen wijze ook bij stilstaan dat de oorlog een kwart eeuw voorbij was. In eerste instantie dacht hij als inwoner van Ommoord aan een bescheiden festival in een wederopbouw- c.q. uitbreidingswijk van Rotterdam. Als vertegenwoordiger van handelsonderneming Stokvis, en dus geen ervaring hebbend met de muziek- en evenementenwereld, ging hij met zijn idee op pad. Uiteindelijk stampte hij, met de belangrijke input van vooral Berry Visser, in korte tijd een mega-festival uit de grond.
Het festival werd gehouden op vrijdag 26, zaterdag 27 en zondag 28 juni 1970. In de documentaire komen als hoofdpersonen vooral de organisatoren Georges Knap en Berry Visser (oprichter van Mojo Concerts) aan het woord. Op 14 augustus 2025, aanvang 20.00 uur, is Georges Knap - voor degenen die het vanmiddag gemist hebben - te ontmoeten bij Tone & Image Gallery in het Art Centre Schiedam. Hij zal daar een presentatie geven over de organisatie van dit festival en diverse anekdotes vertellen over het ontstaan van het festival, de blufpoker, de onbezonnenheid en de fiasco’s. Dit is in het kader van de lopende expositie bij Tone & Image over het Holland Pop Festival. Na een korte vakantie gaat Tone & Image op 31 juli a.s. weer open en zal de expositie over het Holland Pop Festival tot en met 24 augustus 2025 te zien zijn. Zie verder de agenda:
https://www.toneandimage.gallery/agenda/
Foto:
Georges Knap (links) en Wim van Zon (rechts) vanmiddag in Wenneker Cinema tijdens de Q&A na het vertonen van de documentaire (foto door Louise Melchers)