Als er spoorverdubbeling komt, passeren er tot wel 28 treinen per uur

Voorkeur is spoortunnel achter de Joppelaan

Voorkeur is spoortunnel achter de Joppelaan

SCHIEDAM - De spoorwegovergang moet verdwijnen. Er komt een tunnel voor in de plaats. Er zijn 16 scenario's waar deze onderdoorgang zal komen en hoe de weg ernaartoe loopt. Jan Willem de Boer van JW TV ging gistermiddag met wethouder Frans Hamerslag ter plaatse de situatie bekijken. Op deze foto staat Hamerslag op de Joppelaan, met achter zich de locatie waar de tunnel onder het spoor komt in de voorkeurssituatie.

door Jan Willem de Boer (video-reportage)

Donderdagavond was er in ontmoetingscentrum De Werff een bijeenkomst met bewoners over het vervangen van de spoorwegovergang op de Kerkweg door een onderdoorgang. Op de huidige locatie van de overweg ligt het spoor lager dan enkele honderden meters verder. Door de lagere ligging zal er dieper gegraven moeten worden op de huidige locatie van de overgang dan dat er een tunnel wordt gerealiseerd enkele honderden meters verderop. Door het verplaatsen van de locatie hoopt men ook het sluipverkeer over de Kerkweg van mensen die de files op de snelwegen willen omzeilen tegen te gaan.

Verkeer dat nu van Schiedam richting Delft over de Kerkweg rijdt, krijgt aan het einde van de Kerkweg met een scherpe bocht te maken, gaat de overweg over en komt dan op het grondgebied van de gemeente Rotterdam, op de Kandelaarsweg terecht. In het voorkeursscenario gaat dat verkeer op de kruising Kerkweg/Joppelaan rechtsaf de Joppelaan in om daar na een kort stuk Joppelaan op een nieuw aan te leggen weg terecht te komen die onder het spoor door zal gaan. Het is ook mogelijk om nog voor genoemde kruising het verkeer reeds van de Kerkweg over een nieuw aan te leggen stuk weg te laten gaan, waarbij die weg de Joppelaan kruist en vervolgens naar de tunnel voert. 

Hoe verhouden deze plannen zich met het initiatief van omwonenden om op het stuk grond achter de bebouwing ter hoogte van ontmoetingscentrum De Werf een klein aantal (zorggerelateerde) woningen te willen bouwen en andere plannen voor woningbouw in het gebied? Deze plannen zijn nog niet concreet en staan hier los van, zo geeft Hamerslag aan.

De spoorwegovergang is de laatste op wat genoemd wordt 'oude lijn' van Amsterdam naar Dordrecht. Nu is het er al druk met treinverkeer, als het spoor er verdubbeld wordt (voor onder meer de ontwikkeling naar spoorverdubbeling heeft de rijksoverheid geld beschikbaar gesteld) gaat de intensiteit van het treinverkeer nog verder omhoog, naar tot wel 28 treinen die er per uur Kethel zullen passeren. "Als", zo benadrukt Hamerslag dat het nog geen gelopen koers is met de spoorverdubbeling, "als het zover komt met de spoorverdubbeling, dan zal dat niet eerder zijn dan 2030". 

Lees ook:
Landschapsarchitect ingeschakeld door bewoners; Ton Verdoes: "Dit is een stukje groen waar we heel zuinig op moeten zijn"

Bewoners Kerkbuurt krijgen met hun initiatief geen voet aan de grond
Gemeente wil in het groen van Kethel particulieren laten bouwen

Informatiebijeenkomst in De Werf over:
Voorstel om overweg Kethel te vervangen door tunnel

Moeder en kind samen de wei in

Traumahelikopter is aanvliegend, treinverkeer stilgelegd
Aanrijding bij spoorwegovergang in Kethel

Overweg in Schiedam blijft als laatste over in treintraject Dordrecht-Leiden

Er gaat een station Schiedam Kethel komen

Overweg Snoord (1)

04-02-2023