Wethouder Frans Hamerslag spreekt van erg goed nieuws voor Schiedam:

Verbetering station Centrum en aanleg station Kethel

Verbetering station Centrum en aanleg station Kethel

SCHIEDAM - Gisteren meldden wij op basis van een persbericht van de Rijksoverheid dat Schiedam er een station bijkrijgt, Schiedam Kethel, en dat station Schiedam Centrum verbeterd zal worden. De gemeente Schiedam bevestigt dit vanavond met een eigen persbericht. Dat gemeentelijke bericht lees je hieronder.

De Rijksoverheid start een studie om te bepalen hoe het spoor tussen Leiden en Dordrecht kan worden verbeterd. Het besluit tot start van deze studie als onderdeel van het Meerjarenprogramma Ruimte, Infrastructuur en Transport, MIRT, betekent dat het Rijk en de regio geld reserveren voor een verbouwing van station Schiedam Centrum en tevens voor de aanleg van een toekomstig station Kethel.

“Sinds 2020 heeft Schiedam samen met de partners in de Verstedelijkingsalliantie hard gewerkt aan kansen op financiering vanuit Rijk en regio voor verbetering van het verouderde station Schiedam Centrum. Verbetering is nodig vanwege de verwachtingen over verstedelijking en reizigersgroei in de komende decennia. Alleen dan kan dit knooppunt van openbaar vervoer in de pas blijven lopen met de aangrenzende ontwikkelingen in SchieDistrict en met andere opgaven op het gebied van mobiliteit in Schiedam. Ook de spoorverdubbeling en de aanleg van station Kethel is voor Schiedam erg goed nieuws”, aldus wethouder Frans Hamerslag (Mobiliteit).

Het startsein voor de studie werd onlangs gegeven door ministers Mark Harbers en Hugo de Jonge, staatssecretaris Vivianne Heijen, afgevaardigden van provincie Zuid-Holland, ProRail, NS, de Verstedelijkingsalliantie, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, en de wethouders van de steden langs de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht. Namens de gemeente Schiedam tekende wethouder Frans Hamerslag mee bij de starthandeling.

Het station Schiedam Centrum moet vooral verbeteren op punten als overzichtelijkheid, toegankelijkheid, sociale veiligheid en ruimtelijke kwaliteit van het stationsgebouw en de omgeving. Ook worden de routes tussen de verschillende openbaarvervoeronderdelen, zoals trein, metro, tram en bus, in ogenschouw genomen. Verder staat de bereikbaarheid van het station voor fietsers en voetgangers centraal in deze studie, evenals een herinrichting van het busstation op de Horvathweg. Uiteindelijk moet het station en het stationsgebied een logische eenheid gaan vormen.

Afspraken nodig over bereikbaarheid
Zuid-Holland is de meest dichtbevolkte provincie van Nederland en tot 2040 komen daar ongeveer 400.000 mensen bij. De ‘Oude Lijn’ tussen Dordrecht en Leiden is de spoorlijn die de steden in de zuidelijke Randstad met elkaar verbindt. Tot 2030 worden langs of vlakbij deze Oude Lijn circa 170.000 woningen gebouwd, evenals kantoren, bedrijven, zorg- en onderwijsclusters. Om die verstedelijking te laten slagen zijn afspraken nodig over optimale en duurzame bereikbaarheid. Met andere woorden: zonder efficiënt, snel en duurzaam opererend openbaar vervoer is het creëren van meer woningen en ruimte om te werken in de (zuidelijke)

Randstad niet mogelijk. Een integrale aanpak moet ervoor zorgen dat deze verstedelijking op een duurzame manier plaatsvindt: het spaarzame groen in de Randstad kan dan blijven, mensen kunnen met het OV en hoeven dus niet met de auto. Voor een goede ontsluiting van de verstedelijkingslocaties is het daarom nodig om bestaande verbindingen en knooppunten aan te pakken, en nieuwe stations toe te voegen.

Lees hier ons artikel van gisteren:
Mega-investering in bereikbaarheid en woningbouw in Zuid-Holland; Station Schiedam Kethel komt er in verband met woningbouw in Kethel

Foto: wethouder Frans Hamerslag

15-11-2022