SCHIEDAM - Over drie weken opent de Monopole, een tweede locatie en het jongere zusje van het museum, in Schiedam. Dit monument wordt, met oogstrelende en zinderende installaties van een nieuwe stroming makers, nieuw leven ingeblazen.
Vanaf 27 september is, in navolging van tentoonstellingen waarin Stedelijk Museum Schiedam maatschappelijke thema’s via de kunst verbeeldt, een indringende tentoonstelling over rouw, maar ook over levenskracht te zien.
In november brengt het museum met maar liefst 80 werken een groot en persoonlijk overzicht van het oeuvre van Maria Roosen, een van de grande dames van de Nederlandse beeldende kunst. Jong en gearriveerd talent uit de hedendaagse kunst geven we dit najaar ook weer een podium voor nieuw werk, ditmaal van Isa van Lier.
Met trots kondigen we voor 2026 de tentoonstelling Yves Klein & zijn kunstenaarsfamilie: Frits, Marie en Rotraut aan, waarin de oeuvres van de familie Klein samengebracht worden. Voor het eerst in 65 jaar zijn maar liefst dertig werken van Yves Klein en ruim vijftig werken van zijn familie in Nederland te zien.
En voortbouwend op het succes van de tentoonstelling Abstracte kunst van vrouwen, toen en nu toont het museum in 2026 ook werk van Lou Loeber, als pionier en als kunstenaar die velen na haar heeft geïnspireerd. Meer over het programma 2026 volgt in oktober.
Lees hieronder meer over aankomende tentoonstellingen in de Monopole:
Silence & The Presence of Everything
21 september 2025 t/m 31 mei 2026
Stedelijk Museum Schiedam blaast de voormalige danszaal en bioscoop Monopole, tegenover het museum, nieuw leven in met kunst. Op zondag 21 september 2025 opent Silence & The Presence of Everything voor publiek: een tentoonstelling vol intrigerende installaties rond natuurfenomenen. Dompel je onder in magische natuurverschijnselen en ervaar gevangen zonnestralen, weersystemen van stof en licht, deinend riet uit Schiedam dat meebuigt met wind uit Minnesota, grenzeloze horizonnen en dansende druppels die naar het centrum van de aarde stromen.
De kunstinstallaties van kunstenaars Boris Acket, Carel Balth, David Bowen, Lily Clark, Tina Farifteh, Gordon Hempton, Sabine Marcelis, Lachlan Turczan en Guido van der Werve kom je verspreid door de Monopole tegen. Kunstenaar Boris Acket is bovendien gastcurator van de tentoonstelling, samen met co-curator Sanneke Huisman.
Stilte is de aanwezigheid van alles
Inspiratiebron voor deze tentoonstelling is akoestisch ecoloog en filosoof Gordon Hempton. Hij plaatste ooit een microfoon op de wereld en zette daarbij een koptelefoon op. Het leverde hem naar eigen zeggen een onvergetelijke ervaring op. Boris Acket en Sanneke Huisman: “Dat gevoel hebben we als uitgangspunt voor deze tentoonstelling genomen. Je betreedt een wereld waarin je alles voor het eerst lijkt mee te maken, door de ogen en oren van de kunstenaars. De titel van de tentoonstelling hebben we daarom afgeleid van een uitspraak van Hempton en vat dit alles samen: ‘Stilte is niet de afwezigheid van iets, maar de aanwezigheid van alles’.”
Meer informatie
Missen als een ronde vorm – De kunst van het doorleven
27 september 2025 t/m 1 maart 2026
Ieder mens krijgt vroeg of laat te maken met verlies. Of het nu gaat om het verlies van een dierbare, huisdier of vaderland. Hoe ga je om met het gemis en hoe houd je je dierbaren dicht bij je? In de tentoonstelling Missen als een ronde vorm, geïnspireerd op het gelijknamige, lovend ontvangen boek van schrijver en curator Hanne Hagenaars, presenteert Stedelijk Museum Schiedam een bijzondere selectie kunstwerken van meer dan dertig (inter)nationale kunstenaars die gaan over verlies en doorleven, maar ook over houvast en levenskracht.
Op inspirerende wijze worden bezoekers meegenomen langs indringende werken en verhalen van onder meer Ayşen Kaptanoğlu, Minne Kersten, Kevin Simón Mancera, Keetje Mans, Job Koelewijn, Berend Strik, Aline Thomassen, Efrat Zehavi en vele anderen. Kunstenaars met ieder hun eigen verhaal en persoonlijke ervaringen, en toch herkenbaar voor iedereen. De tentoonstelling brengt de kracht van kunst en verbeelding bij het omgaan met verlies bij een groter publiek voor het voetlicht.
Meer informatie
Maria Roosen – Schrobben, Harken, Gieten, Vegen
22 november 2025 t/m 3 mei 2026
Met een oeuvre dat meer dan veertig jaar beslaat is Maria Roosen niet meer weg te denken uit de Nederlandse kunstwereld. Haar werk gaat over groei, bloei, vruchtbaarheid, liefde en vergankelijkheid en wordt veelvuldig getoond in groepstentoonstellingen waarin het vrouwelijk perspectief centraal staat, op bijzondere erfgoedlocaties en buiten in de publieke ruimte.
Stedelijk Museum Schiedam vindt het echter tijd voor een ode aan een van de grande dames van de Nederlandse beeldende kunst, waarin maar liefst 80 bekende en minder bekende werken in een persoonlijke reis met het publiek worden gedeeld. Met Maria Roosen – Schrobben, Harken, Gieten, Vegen brengt het museum een eerbetoon aan haar werk, waarin intuïtie en lichamelijkheid centraal staan, én de manier waarop haar kunst tot stand komt.
Meer informatie
Lumina. Een nieuwe tempel van Isa van Lier
22 november 2025 t/m 10 mei 2026
Isa van Lier, We Trust You, 2022, foto Tommy Smits
Stedelijk Museum Schiedam geeft elk jaar twee jonge kunstenaars de kans nieuw werk te maken voor een zolderzaal van het museum. Isa van Lier (Amsterdam, 1996) maakt nieuw, nog te ontwikkelen werk, dat past in haar droom om op verschillende plekken in de wereld ‘tempels’ te bouwen, waarin de bezoeker tijdelijk even tot rust kan komen. Daarmee bouwt ze voort op haar geprezen Len-tempel, die zij ontwikkelde voor ‘Paradys’ in Oranjewoud.
“Mijn werk heeft iets van de lichtheid van een droomwereld,” aldus Van Lier. Zij maakt vrolijke, op het eerste oog ‘lichtvoetige’, speelse keramische sculpturen. Met verschillende materialen creëert zij droomachtige werelden, tempels en wezens. Het is meditatieve kunst om aangenaam in te verdwijnen.
Meer informatie
Yves Klein & zijn kunstenaarsfamilie: Frits, Marie en Rotraut
21 maart 2026 t/m 25 oktober 2026
Een primeur voor Nederland en Stedelijk Museum Schiedam: de tentoonstelling Yves Klein & zijn kunstenaarsfamilie: Frits, Marie en Rotraut brengt voor het eerst de oeuvres samen van de familie Klein, bestaande uit Yves Klein (1928 – 1962), zijn ouders Frits Klein (1898 – 1990) en Marie Raymond (1908 – 1988), en zijn vrouw Rotraut Uecker (1938). Terwijl Yves Klein wereldberoemd werd met zijn iconische monochrome schilderijen, weten minder mensen dat zijn familieleden ook succesvolle kunstenaars waren met passie voor kleur en de kosmos.
Ook minder bekend is dat de ouders van Yves Klein naast de Franse ook de Nederlandse nationaliteit hadden, waardoor er altijd een band met Nederland is geweest. In de tentoonstelling komt niet alleen de artistieke uitwisseling tussen de familieleden naar voren, maar ook de connecties van de familie Klein met Nederland, en in het bijzonder met Schiedam, dat in Nederland de omvangrijkste collectie werken van Frits Klein heeft.
Lou Loeber
16 mei t/m 13 september 2026
Stedelijk Museum Schiedam presenteert voor het eerst sinds lange tijd een uitgebreide solotentoonstelling van het werk van kunstenaar Lou Loeber (1894-1983). Loeber is een relatief onbekende pionier van het modernisme, en uniek vanwege haar sociaal gedreven en toegankelijke werk. Ze experimenteerde met abstractie, maar voerde deze nooit zo strikt door als tijdgenoten Piet Mondriaan en Theo van Doesburg, omdat ze vond dat het werk anders niet meer toegankelijk was voor een grote groep mensen. De tentoonstelling is het startschot van een nieuw onderzoek naar en programma over abstract werkende vrouwen in de kunst in de jaren 70 en 80. Loeber was voor hen een belangrijke inspiratiebron.
De tentoonstelling neemt je mee in de artistieke ontwikkeling en idealen van Loeber, die al vanaf jonge leeftijd wist dat ze kunstenaar wilde worden. Ze groeit op in een vooruitstrevend gezin en haar ouders moedigen haar talent voor de kunsten aan. Haar vader bouwt een atelier in de tuin voor zijn artistiek aangelegde dochter. Loeber stopt in 1918 na drie jaar opleiding aan de kunstacademie omdat ze het er conservatief vindt. Ze verhuist terug naar haar ouderlijk huis en ontwikkelt zich vanuit daar verder. Het kleurgebruik en de vormentaal van De Stijl inspireert haar, waarmee ze haar eigen autonome weg zoekt.
Meer informatie
Foto
Monopole
Bron
Archief De Schiedammer Online