Politieke partij LOS stelt vragen aan college van B&W over:

"Soms schandalige prijzen van taxi's voor stappers"

"Soms schandalige prijzen van taxi's voor stappers"

SCHIEDAM - Lokaal Onafhankelijk Schiedam (LOS) heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de tarieven die sommige taxi's 's nachts rekenen voor een ritje van Rotterdam naar Schiedam. LOS spreekt van "soms schandalige prijzen die taxichauffeurs vragen aan mensen die na het stappen veilig naar huis willen".

"Geacht college van B&W,
Onlangs heeft Leefbaar Rotterdam vragen gesteld over het nachtelijk vervoer in de regio. Net als Leefbaar staat LOS ook voor het goed regelen van het uitgaansleven in de regio. Daarbij horen ook goede voorzieningen om veilig van en naar huis te gaan. Tijdens de coronaperiode is er gestopt met het laten rijden van de BOBbussen en de nachtmetro, welke vervolgens ook niet meer terug zijn gekomen. Dit zijn zeer betaalbare alternatieven om na het stappen op een veilige en verantwoorde manier naar huis te gaan. Door het verdwijnen van deze voorzieningen zijn veel jongeren afhankelijk van de taxi. Dat betekent ook dat de taxi's hun eigen prijzen kunnen bepalen. Immers, zij zijn het laatst overgebleven alternatief.

Veel jongeren, maar ook de wat oudere stappers, klagen over de enorme prijzen.
Een tweetal voorbeelden:
• Een reis van de Coolsingel in Rotterdam naar Schiedam centrum (6,6 kilometer) zou
maximaal zo’n 30 euro moeten kosten. Te vaak wordt een bedrag van rond de 60 euro
gevraagd en vaak valt het in ieder geval boven de 30 euro.
• Een reis van de Coolsingel naar Schiedam Kethel (10,5 kilometer) zou maximaal zo’n 34 euro moeten kosten. Te vaak wordt een bedrag van rond de 70 euro gevraagd en vaak valt het boven de 34 euro.

Waar dit voor onze eigen horeca wellicht gunstig is, er wordt eerder voor gekozen om in Schiedam te blijven, is dit voor Schiedammers die graag uitgaan in Rotterdam natuurlijk geen fijne ontwikkeling. Sterker nog, het zal veel jongeren weerhouden om überhaupt uit te gaan en dat is natuurlijk geen goede zaak.

LOS wil van het college weten of deze signalen bekend zijn en welke stappen er gezet worden om de jongeren zoveel mogelijk mogelijkheden te geven om toch uit te kunnen gaan buiten de stad.

Daarom de volgende vragen:
1. Welke inspanningen worden er momenteel verricht om de BOB-bussen (al dan niet een deel, bijvoorbeeld op basis van de vraag naar bepaalde lijnen) en nachtmetro weer te laten rijden?
2. Op welke termijn hopen we deze voorzieningen weer aan te kunnen bieden? En in hoeverre zijn andere randgemeenten hiermee bezig? Denk daarbij aan Nissewaard, Vlaardingen, Maassluis en Capelle a.d. IJssel. In hoeverre is de RET hiermee bezig?
3. Is het college bekend met de soms schandalige prijzen die taxichauffeurs vragen aan mensen die na het stappen veilig naar huis willen? Zo ja, wat is het standpunt van het college in deze kwestie? Zo nee, is het college bereid om hier een inventarisatie naar te doen?
4. Wat is het huidige beleid ten aanzien van taxichauffeurs die tarieven flink boven het
maximumbedrag vragen?
5. In hoeverre ziet het college ruimte om dit eventueel te verscherpen of te verruimen? Welke mogelijkheden heeft de gemeente binnen dit domein?
6. Wat kan het college doen om excessen van tarieven te drukken?

Met vriendelijke groet,
Monique Rotteveel
Lokaal Onafhankelijk Schiedam

Voor inlichtingen,
Damien van der Zwan
Lokaal Onafhankelijk Schiedam"

Foto: taxi's in Zwolle (foto door LennartBolks at nl.wikipedia - Eigen werk, Publiek domein, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3216792)

17-01-2023