Caissons bij Damen Verolme Rotterdam en betongieten onderwater

Sint Barbara waakt over bouwers Maasdeltatunnel

Sint Barbara waakt over bouwers Maasdeltatunnel

REGIO - Rijkswaterstaat stond vandaag met de in Rozenburg aan de waterkant verzamelde pers stil bij enkele bereikte mijlpalen in het bouwproces van de Blankenburgverbinding, ofwel de A24 die ergens in 2024 voor een extra snelwegverbinding zal zorgen tussen de A20 en de A15.

door Peter Joore (tekst) en Jan Schrijver (foto's)

bakonderwater

‘Als het kaarsje niet brandt, dat Sint Barbara moet verlichten, dan is er geen haar op enig bouwhoofd dat er ook maar over denkt naar beneden te gaan om te werken,’ aldus luidt het ongeschreven tunnelbouwersadagium. Immers, de heilige Barbara is de beschermheilige van tunnelbouwers. Bij Dok 7 van Damen Verolme Rotterdam staat het heiligenhuisje dan ook bij de ingang. Enkel de kaars is vervangen door ledverlichting; hij mocht eens uitwaaien in het tochtige gat Rozenburg.

De Blankenburgverbinding is zo goed als op zijn dieptepunt. Bij de oeververbindingen wordt onderwater een vloer gestort en bij Verolme is de constructie van de afzinkbare tunnelelementen van start gegaan. Beide belangrijke mijlpalen bij de bouw van de Maasdeltatunnel, die Rozenburg met Vlaardingen onder Het Scheur door gaat verbinden.

Het storten van de diepste tunnelvloer speelt zich onderwater af op een maximale diepte van 29 meter onder NAP. Het zijn duikers uit meest Latijnse landen als Portugal en Colombia die ver beneden het wateroppervlak de spuitmond ter hand nemen en met beperkt zicht laag na laag neerleggen tussen het gevlochten betonijzer.

bak10

Nog geen kilometer verder, bij Verolme, is Dok 7 voor een jaartje afgehuurd om op de bodem ervan twee afzinkbare tunneldelen te gieten. Dat het dok van Verolme gehuurd kan worden door de tunnelbouwcombinatie, heeft te maken met de coronapandemie. Bij Verolme kwamen vanwege de pandemie geen cruiseschepen om te verlengen of te dokken. 

Dieptepunt
De Maasdeltatunnel, onzichtbaar maar belangrijk onderdeel van de Blankenburgverbinding, zal vanaf 2024 Vlaardingen met Rozenburg en ommelanden bedienen. Toeritten zijn als eerste aan de beurt. Die in Rozenburg staan inmiddels vol water om de nodige tegendruk te geven aan het grondwater en de boel, afgebakend met damwanden, en aldus te zorgen dat de boel niet met duikers en al instort.

Damen Verolme - zinktunnel of caisson
De twee zinktunnels of caissons van de Maasdeltatunnel die onder Het Scheur komen te liggen, meten respectievelijk 205 en 185 meter lengte. De breedte is in beide gevallen 40 meter en de hoogte 8 meter.

bak1

Dok 7 is voor de gelegenheid gevlakt met kiezelstenen. Hierop een vloer van hout- of chipwoodplaten die onderling zijn verbonden. Daar weer bovenop een zwart-rubberen mat met profiel. Hout en rubbermat “hechten” zich aan het beton en gaan mei 2023 mee Het Scheur in. En niet vanwege het drijfvermogen, zoals iemand gekscherend opmerkte.

Op deze ondergrond komt de bekisting. Deze wordt geschroefd. Hierbinnen wordt gecompartimenteerd beton gestort tot uiteindelijk een betonnen bak ontstaat. Deze bak wordt aan de kopse kanten tijdelijk afgedicht om het drijvend vermogen te waarborgen. De operatie zal april 2022 zijn afgerond. De tunneldelen worden circa mei 2023 in twee weekends (met veertien dagen tussen beide weekends), waarin alle scheepvaartverkeer over Het Scheur wordt stilgelegd, op hun plek gedirigeerd en onderling verbonden.

afbeelding
afbeelding
afbeelding
afbeelding
afbeelding

08-07-2021