Bewonersvertegenwoordiger vliegveldoverleg ontevreden met uitkomst

'Participatietraject zet deur open voor méér vliegen'

'Participatietraject zet deur open voor méér vliegen'

SCHIEDAM - John Witjes, bewonersvertegenwoordiger Schiedam in het vliegveldoverleg, is ontevreden met de uitkomsten van het afgeronde participatietraject. "Het zet de deur open naar méér vliegen in de komende jaren en daarmee meer hinder voor de direct omwonenden", aldus Witjes.

INGEZONDEN

"Met het verschijnen van het 'Eind Product Participatie' (EPP) is de verkenning naar een basis voor de toekomst van Rotterdam The Hague Airport  afgerond. De projectorganisatie heeft dit rapport inmiddels gepubliceerd en bekendgemaakt middels een persbericht. Als vertegenwoordiger van de bewoners van Schiedam heb ik twee jaar geparticipeerd in dit proces. De gevolgen voor de direct omwonenden van de richting die met dit rapport wordt ingeslagen kunnen groot zijn. Samen met de bewonersvertegenwoordiger van Lansingerland heb ik een aanvullende verklaring opgesteld om het eindresultaat van kritische kanttekeningen te voorzien", schrijft de Schiedamse arts John Witjes.

Hieronder lees je deze aanvullende verklaring:

Het EPP: opmaat naar meer hinder

Met het verschijnen van het ‘Eindproduct’ (EPP) hebben ook wij als de overgebleven bewoners het participatietraject ter voorbereiding van een nieuwe vergunning voor Rotterdam The Hague Airport afgerond. Wij zijn ontevreden met het uiteindelijke resultaat, omdat dit EPP de deur open zet naar méér vliegen in de komende jaren en daarmee meer hinder voor de direct omwonenden.

Tijdens het participatietraject hebben wij ‘het recht op rust’ als uitgangspunt genomen zodat we in de buurt van de luchthaven fijn en gezond kunnen leven en met veel minder ervaren hinder van stijgende en landende vliegtuigen. Het EPP bevat wel enkele suggesties die tot verbeteringen t.o.v. de huidige vergunning kunnen leiden, maar doordat het aantal vluchten de komende jaren met de komst van ‘stille toestellen’ fors kan groeien, zal er per saldo (veel) meer hinder zijn.

Als bewonersvertegenwoordigers zien wij het inzetten van ‘stille’ vliegtuigen niet als oplossing voor minder hinder, maar als oorzaak van méér hinder. Dergelijke toestellen zijn niet hoorbaar stiller, maar rekenen met ‘stiller’ leidt wel tot méér vliegen en op papier zelfs tot minder ‘ernstig gehinderden’. De realiteit zal geheel anders zijn voor de direct omwonenden in Schiedam, Lansingerland en Rotterdam-Noord.

Het in dit EPP geschetste beeld van groei met minder hinder vindt dus geen draagvlak bij ons en bij de omwonenden die wij vertegenwoordig. In onze annotatie (verklarende aantekening, red.) die integraal onderdeel is van het EPP, hebben wij onze positie nader toegelicht.

Thea van de Coevering- van Heesewijck,
bewonersvertegenwoordiger Lansingerland 

John Witjes,
bewonersvertegenwoordiger Schiedam 

 

16-11-2022