Verdubbeling van 2 naar 4 sporen van Delft Zuid - Schiedam - Rotterdam niet nodig

Omwonenden spoorlijn kunnen overlast hebben van testtreinen

Omwonenden spoorlijn kunnen overlast hebben van testtreinen

SCHIEDAM - Bewoners in Schiedam Noord die in de nabijheid wonen van de spoorlijn kunnen komende weekeinde overlast ondervinden van het rijden met testtreinen om een nieuw spoorbeveiligingssysteem te testen. ProRail geeft aan dat door zo'n nieuw systeem verdubbeling van het spoor van twee naar vier sporen in Schiedam niet nodig zal zijn.

ProRail werkt tussen Rijswijk en Rotterdam aan het zogenoemde Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Op genoemde traject wordt het spoorbeveiligingssysteem vernieuwd. Het nieuwe systeem is inmiddels gebouwd en is nu klaar om te worden getest. Komend weekend gaat er getest worden. Na het testen wordt het systeem weer teruggezet naar het oude systeem. Het is de bedoeling dat het nieuwe spoorbeveiligingssysteem eind 2021 in gebruik genomen gaat worden. 

Dat testen gebeurt van zaterdag 17 juli aanstaande om 00:10 uur tot maandag 19 juli aanstaande om 05:15 uur. Er zullen dan testtreinen rijden met snelheden van 120 of 140 kilometer per uur. De testtreinen rijden van de spoorwegovergang Kerkweg/Kandelaarweg in Schiedam Kethel tot Rijswijk. 

ProRail meldt dit in een brief aan omwonenden, onder meer de bewoners van Sveaparken. ProRail geeft aan dat overlast mogelijk is. De treinen starten ongeveer bij de overweg. "Daar zullen ze een paar keer op en neer rijden. Mogelijk heeft u soms last van het geluid van het optrekken of afremmen", aldus ProRail. Bij de overweg posteert ProRail een zogenoemde 'grenswachter', die waakt over de veiligheid van medewerkers en passanten. 

In genoemde testperiode rijden er "minder of geen reiziggerstreinen tussen Den Haag HS en Rotterdam rijden", zo laat ProRail weten. 

Tussen Delft Campus (voorheen Delft Zuid) en Rijswijk zal in de toekomst het spoor worden verdubbeld van twee naar vier sporen. "Tussen Delft Campus en Rotterdam is dat niet nodig. Door aanpassingen aan het beveiligingssysteem en de infra is het mogelijk een snelle en hoogwaardige verbinding te realiseren zonder extra sporen aan te leggen", aldus ProRail in de brief aan de bewoners. 

N.B.
In april werd nog bekend dat het kabinet extra geld reserveerde voor verdubbeling van het spoor tussen Schiedam en Delft. Daarmee zou dan het Station Kethel weer in beeld komen en zou er gedacht kunnen worden aan een metro tussen onder meer Dordrecht, Rotterdam, Schiedam, Den Haag, Leiden. Het is dus de vraag hoe de in de brief van ProRail genoemde plannen passen in de op 9 april jl. bekendgemaakte plannen van de Rijksoverheid.

https://www.deschiedammeronline.nl/stad/details/miljard-euro-beschikbaar-om-schiedam-delft-van-twee-naar-vier-sporen-uit-te-breiden

 

12-07-2021