SCHIEDAM - Met drie nieuwe prikkelende tentoonstellingen in het museum - "Missen als een ronde vorm", "Schrobben Harken Gieten Vegen" van Maria Roosen en "Lumina" van Isa van Lier - kijken kunstliefhebbers en betrokkenenen van het Stedelijk Museum Schiedam nu al voorzichtig uit naar 2026.
Vanaf 22 maart toont het Stedelijk Museum voor het eerst dertig werken van Yves Klein, samen met vijftig werken van zijn vader, moeder en partner. Deze unieke familietentoonstelling belicht hun creatieve uitwisseling en band met Nederland.
In mei brengt het museum Lou Loeber (1894–1983) terug in de schijnwerpers. Haar kleurrijke, sociaal bewogen werk vormt het startpunt voor een inspirerend programma over abstract werkende vrouwelijke kunstenaars uit de jaren zeventig.
Kunstenaar Mandy Franca (1989) transformeert de zolder tot een zintuiglijke installatie vol schilderijen, foto’s, geluiden en video’s. ‘Lucht’ is het thema – als ruimte, als drager van sporen, als verbindend én scheidend element.
In oktober presenteren we samen met curatoren, chefs en kenners de wereld van eten en kunst: een tentoonstelling over de emotionele, culturele en politieke betekenis van voedsel. En (onder voorbehoud) tonen we vier immersieve installaties van Nul-kunstenaar Armando.
Vanaf 14 november presenteert Susanne Khalil Yusef nieuw werk, gemaakt in samenwerking met de Palestijnse gemeenschap. Daarnaast komt er een nieuwe collectiepresentatie en viert onze zusterlocatie Monopole de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2026.
Yves Klein & zijn kunstenaarsfamilie: Frits, Marie en Rotraut
22 maart t/m 25 oktober 2026
Eerste tentoonstelling over kunstenaarsfamilie Klein ooit! Voor het eerst sinds 65 jaar in Nederland; 30 werken van Yves Klein en ruim 50 werken van zijn ouders en partner.
Stedelijk Museum Schiedam brengt voor het eerst in Nederland het bijzondere verhaal én de oeuvres van kunstenaar Yves Klein en zijn familie samen: zijn vader Frits Klein, moeder Marie Raymond en zijn vrouw Rotraut. Terwijl Yves Klein wereldberoemd werd met zijn iconische monochrome schilderijen, weten minder mensen dat zijn familieleden ook succesvolle kunstenaars waren. Ook minder bekend is dat de ouders van Yves Klein naast de Franse ook de Nederlandse nationaliteit hadden, waardoor er altijd een band met Nederland is geweest.
In de tentoonstelling komt niet alleen de artistieke uitwisseling tussen de familieleden naar voren, maar ook de relaties van de familie Klein met Nederland, en in het bijzonder met Stedelijk Museum Schiedam, dat in Nederland de omvangrijkste museale collectie werken van Frits Klein heeft. Opvallend is dat verschillende Nederlandse musea en kunstinstellingen werk van de verschillende familieleden in hun collecties hebben, maar dat hun gezamenlijke verhaal nu pas wordt verteld en getoond, mede door nieuw onderzoek. In deze tentoonstelling komt alles samen. Voor het eerst in 65 jaar zijn in Nederland 30 werken van Yves Klein te zien en ruim 50 werken van zijn familieleden.
Lou Loeber
16 mei t/m 13 september 2026
Lou Loeber, Slapenden, 1925. Zeefdruk, 65 x 65 cm. Drukker Rolf Henderson, 1974, collectie Stedelijk Museum Schiedam
Stedelijk Museum Schiedam presenteert voor het eerst sinds lange tijd een solotentoonstelling van Lou Loeber (1894–1983). Haar sprankelende, sociaal bewogen en toegankelijke werk maakt haar tot een unieke kunstenaar. Ze experimenteert met abstractie, maar voert deze nooit zo strikt door als haar tijdgenoten Piet Mondriaan en Theo van Doesburg, omdat ze haar werk altijd begrijpelijk wil houden voor een breed publiek. De tentoonstelling vormt ook het startschot van een programma over abstract werkende vrouwelijke kunstenaars uit de jaren zeventig, voor wie Loeber een belangrijke inspiratiebron is.
Hoewel haar stijl herkenbaar is, streeft Loeber naar onpersoonlijkheid. Ze wil universele kunst maken, geen individuele expressie. Haar onderwerpen – interieurs, landschappen, stillevens en portretten – gebruikt ze om te experimenteren met kleur, vorm en compositie. Het museum bezit de zeefdruk Slapenden (1975) van Loebers hand en herontdekte haar werk in 2024 opnieuw in de presentatie Abstracte kunst van vrouwen, toen en nu.
Meer informatie
Klik hier om meer persbeelden te downloaden.
Mandy Franca - I Breathe an Endless Universe in Me
16 mei t/m 13 september 2026
Mandy Franca, zelfportret, studio in Rotterdam, 2025
In I Breathe an Endless Universe in Me (2026) verandert kunstenaar Mandy Franca (Rotterdam, 1989) de zolder van Stedelijk Museum Schiedam in een installatie van nieuwe en bestaande schilderijen, foto’s, geluiden, video’s, collages en ruimtelijke ingrepen. ‘Lucht’ vormt de rode draad in de tentoonstelling en wordt op de zolder bijna tastbaar: ze vult de ruimte tussen lichamen, draagt sporen van plekken en omstandigheden en is tegelijk het materiaal dat ons scheidt én samenbrengt.
Voor Mandy Franca is de lucht het element wat haar verbindt met haar familie op Curaçao, maar ook met de wereld tijdens periodes waarin ziekte haar lange tijd aan huis gekluisterd hield. In die tijd werd de lucht een van haar weinige verbindingen met buiten. In de tentoonstelling zien we verschillende werken die daarop ingaan, en horen we stemmen klinken: soms zingend, soms ademend. Elke ademhaling deelt dezelfde lucht, hoe ver onze lichamen ook van elkaar verwijderd zijn.
Meer informatie
Recente aanwinsten, een collectiepresentatie
16 mei t/m 22 september 2026

Raafat Ballan, Centrifugal forces – rumour about freedom, 2024, olieverf op canvas, drieluik, 290 x 600 cm
Stedelijk Museum Schiedam presenteert recente aanwinsten voor de collectie die het museum nog niet eerder heeft laten zien. Zoals het majestueuze drieluik Centrifugal forces - rumour about freedom van Raafat Ballan, over de menselijke drang tot protest in situaties van onderdrukking en onrechtvaardigheid. De sensuele tension sculptuur uit de Garden of Delight serie van Madeleine Berkhemer, en meerdere werken van Felix de Rooy, waarin hij identiteit, spiritualiteit en seksualiteit bevraagt.
De presentatie laat ook zien hoe het museum zich recent inspant om de collectie te versterken met werken uit het Caribisch deel van het Koninkrijk. Samen geven de aanwinsten een inkijkje in hoe het museum sociaal en eigentijds verzamelt en hoe kunstenaars vandaag de dag verbeelding geven aan thema’s als vrijheid, identiteit, gender en seksualiteit. Alle aanwinsten van Stedelijk Museum Schiedam zijn mogelijk gemaakt dankzij het Mondriaan Fonds.
Meer informatie
Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2026 in de Monopole
13 juni t/m 2 augustus 2026
De zestiende editie van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs vindt plaats in de Monopole Schiedam, de nieuwe kunstruimte van Stedelijk Museum Schiedam. De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs is een gerenommeerde kunstprijs voor talent tot en met 35 jaar, wonend of werkend in Nederland. In 2024 vond de laatste editie plaats. Kunstenaar Narges Mohammadi won toen de juryprijs en Sebastian Haquin de publieksprijs. In januari 2026 maken de Volkskrant en Stedelijk Museum Schiedam bekend wie de scouts en genomineerden voor deze speciale editie van de prijs zullen zijn.
Het winnen van zowel de jury- als publieksprijs betekent vaak een belangrijke impuls voor de bekendheid van de kunstenaar. De prijzen worden beschikbaar gesteld door het Schiedamse De Groot Fonds. De feestelijke opening en de prijsuitreiking is op zaterdag 13 juni.
Meer informatie
The land, the kitchen, the table
10 oktober 2026 t/m 14 maart 2027
Als we eten, nemen we de wereld tot ons. Eten verbindt ons letterlijk en figuurlijk met alles wat leeft en sterft. Veel kunstenaars verbeeldden door de eeuwen heen voedsel; van het bereiden tot het presenteren en eten ervan. Voor Stedelijk Museum Schiedam aanleiding voor een tentoonstelling die dat onderzoekt. Curatoren Rawad Baaklini en Lieneke Hulshof maken samen met acht chefs en culinair kenners een smakelijke, maar vooral indringende tentoonstelling over de emotionele en politieke betekenis van eten.
“Het brood van mijn moeder maakte haar tot het hart van onze Nederlandse buurt. Zonder de taal te spreken, bracht ze mensen samen door de geur van warme broden. Ik ruilde het Marokkaanse brood van mijn moeder voor de vreemde Nederlandse broden. Misschien was dat mijn eerste stap naar verbinding.”
(Nadia Zerouali, chef en tv-persoonlijkheid)
Meer informatie
Susanne Khalil Yusef
14 november 2026 t/m 16 mei 2027
Susanne Khalil Yusef, We want to live, 2021, foto Aad Hoogendoorn
Vanaf 14 november presenteert Stedelijk Museum Schiedam nieuw werk van de Palestijns-Nederlandse kunstenaar Susanne Khalil Yusef (1984). Op 10 oktober 2023 verwierf het museum het werk بدنا نعيش (We want to live) van Yusef voor de collectie. Een statement, waarmee Stedelijk Museum Schiedam zich als een van de eerste musea in Nederland uitsprak tegen het immense en al decennia durende onrecht jegens de Palestijnen. Nu krijgt Yusef de uitnodiging om nieuw werk te maken voor een van de zolderruimtes van het museum. Daarvoor werkt zij samen met de grote Palestijnse gemeenschap in de regio.
Meer informatie
De ZERO-installaties van Armando (onder voorbehoud)
14 november 2026 t/m 16 mei 2027
Armando voor zijn installatie Z.t. (Auto-banden wand), 1962, deel van de 'Nul' tentoonstelling in Stedelijk Museum Amsterdam in 1962
De veelzijdige kunstenaar Armando (1929-2018) vormde tussen 1961 en 1965 samen met Henk Peeters, Jan Henderikse en Jan Schoonhoven de inmiddels wereldberoemde Nul-groep. Armando is uit die periode vooral bekend van zijn ‘wandwerken’ met metalen platen, spijkers, bouten en prikkeldraad. Veel minder bekend zijn de immersieve installaties die Armando in de jaren zestig maakte. Stedelijk Museum Schiedam brengt voor het eerst in de geschiedenis alle ZERO-installaties die Armando maakte bij elkaar in een tentoonstelling (onder voorbehoud).
Gelijktijdig verschijnt er een oeuvrecatalogus van Armando’s Nul-werken bij nai010 Uitgevers, samengesteld door curator en schrijver Antoon Melissen. Deze rijk geïllustreerde publicatie biedt een overzicht van Armando’s werken uit de periode van de Nul-groep.
Fotografie
Boven: Yves Klein, Résonance, (MG 16), 1960, bladgoud op paneel, 199 x 153 cm, collectie Stedelijk Museum Amsterdam © The Estate of Yves Klein c/o ADAGP, Parijs