DENK zet vraagtekens bij toename invalidenparkeerplaatsen

Is het college bereid om mogelijke misbruik invalidenparkeerplaatsen te onderzoeken?

Is het college bereid om mogelijke misbruik invalidenparkeerplaatsen te onderzoeken?

SCHIEDAM - DENK Schiedam heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W over het invalidenparkeerplaatsen in Schiedam. Zou er verband zijn tussen de toenemende parkeerdruk in sommige wijken en het aantal invalidenparkeerplaatsen dat er in die wijken wordt aangevraagd? Wat zijn de toetsingscriteria? Je kunt alle vragen en de inleiding erop hieronder integraal lezen.

"Vorige week verschenen verschillende artikelen over de opvallende toename van het aantal invalidenparkeerplaatsen in wijken van o.a. Rotterdam en Den Haag. Ook de fractie van DENK Schiedam heeft soortgelijke signalen ontvangen. Bewoners vinden het opmerkelijk dat de aantallen voornamelijk zijn gestegen na de toename van de parkeerdruk. 

De beschikbaarheid van invalidenparkeerplaatsen voor mensen die het nodig hebben, is voor DENK zeer belangrijk. Echter lezen we in het artikel (artikel in het AD) terug dat er veel twijfels zijn over de rechtmatigheid van de verleende vergunningen. Het is van belang dat de juistheid van deze beweringen wordt onderzocht. 

Omtrent dit onderwerp heeft de fractie van DENK de volgende vragen:
1. Heeft het college zicht op het aantal invalidenparkeerplaatsen in Schiedam? Zo ja, wat zijn de aantallen per wijk? Zo nee, is het college bereid dit te inventariseren?
2. Wat is de procedure die wordt gevolgd bij het behandelen van de aanvragen?
a) Welke partijen zijn daarbij betrokken en welke partij is eindverantwoordelijke?
b) Wat zijn de toetsingscriteria?
c) Welke documenten zijn vereist bij de aanvraag en op welke wijze wordt de echtheid van deze documenten gecontroleerd?
d) Voor hoelang wordt een vergunning verleend en op basis waarvan wordt dit bepaald?
e) Wordt er een periodieke herbeoordeling gedaan van de verleende vergunningen?
f) Zijn er gevallen waarbij een vergunning achteraf is ingetrokken? Zo ja, wat was de aanleiding
hiervoor?
3. Hoeveel aanvragen zijn er in de afgelopen twee jaar gedaan? Kan het college dit per wijk
aangeven?
a. Hoeveel van deze aanvragen zijn gehonoreerd/afgewezen?
b. Signaleert het college een toename in de aanvragen/vergunningen sinds de toename
van de parkeerdruk?
c. Signaleert het college een bijzondere toename in bepaalde wijken?
4. Is het college in navolging op andere gemeenten bereid om mogelijke misbruik nader te
onderzoeken?
5. Is het college bereid om gehoor te bieden aan de signalen vanuit de stad, door bijvoorbeeld het beleid te herzien?
Met vriendelijke groet,
Cemil Kahramanoğlu
DENK Schiedam"

Foto boven het artikel: invalidenparkeerplaatsen in een straat in Schiedam West (archieffoto De Schiedammer Online; deze foto dient ter illustratie, daarmee wordt geenszins bedoeld te suggereren dat deze invalidenparkeerplaatsen onterecht zouden zijn verleend)

16-03-2021