Historische Vereniging komt met variant voor spoorwegovergang Kethel

Historische Vereniging komt met variant voor spoorwegovergang Kethel

SCHIEDAM - De Historische Vereniging Schiedam (HVS) heeft in een brief aan het college van B&W een variant geopperd voor een nieuwe spoorwegonderdoorgang in Kethel Kerkbuurt. De HVS-werkgroep Historische Bebouwing onderbouwt deze nieuwe variant met historisch achtergrondmateriaal en met feiten.

Met het indienen van het alternatief wordt het voorkeursmodel dat op 1 februari jl. is gepresenteerd voor het opheffen van de beveiligde spoorwegovergang Kerkweg-Kandelaarweg door de HVS afgewezen, zo laat de HVS in een persbericht weten.

Op 1 februari 2023 werden in Ontmoetingscentrum De Werf Kethel plannen gepresenteerd voor het opheffen van de beveiligde spoorwegovergang Kerkweg – Kandelaarweg. Er werden vier alternatieven gepresenteerd. Het voorkeursmodel van ProRail-Schiedam-Rotterdam-MRDH voorziet in een ondertunneling van de spoorweg met een tunnelbak en verkeersweg dwars door de historische polder aan de Joppelaan (Alternatief-E). 

De Werkgroep Historische Bebouwing en Landschap van de HVS heeft beoordeeld in hoeverre bij deze plannen historische bebouwing, landschapselementen en historische verbindingen verloren gaan. Ook de verkeersdruk over de Kerkweg speelt een rol in de beoordeling. De Alternatieven 2016, D, E en I zijn nader onderzocht. De voorgestelde voorkeursvariant Alternatief E heeft in meerdere opzichten een negatieve invloed op de omgeving van de Kerkbuurt. Daarom wijst de werkgroep de Alternatieven 2016, D en E af, maar gaat ten dele akkoord met het model waarbij de nieuwe ontsluitingsroute voor de Kandelaarweg parallel aan de noordzijde van het spoor loopt en aansluit op de ’s-Gravelandseweg. (Alternatief I). De HVS-werkgroep doet voorstellen om dit alternatief te verbeteren en stelt een variant hierop voor. 

Voorstel variant Alternatief I-2
Het voorstel van de HVS-werkgroep heet Alternatief I-2. Hierbij loopt omleidingsroute parallel aan de noordzijde van de spoorbaan met een brug over de Poldervaart tot het bestaande spoorwegviaduct. Bij het einde van de betonnen bak van het viaduct sluit de omleidingsroute aan op de ’s-Gravelandseweg. Een nieuwe ondertunneling van het spoor voor het autoverkeer is in dit model niet meer nodig en kan er op de plaats van de bestaande spoorwegovergang in de Kerkweg een fiets-voetgangerstunnel komen. De bestaande verbinding voor fietsers en voetgangers blijft hierbij in stand. Na het onderzoek van de HVS-werkgroep blijkt dat de 25 meter lange tunnel in de Kerkweg – Kandelaarweg kan worden uitgevoerd als fietstunnel (als voorbeeld kan de verderop gelegen fietstunnel aan de Groeneweg dienen). Door de tunnel ca. 5 m. breed te maken kan naast de helling een voetpad met een flauwe trap worden toegevoegd voor voetgangers of voor fietsers voor wie de helling te steil is. Aan de zijde van de Kandelaarweg kan een flauwere helling worden gemaakt.

Het aangepaste Alternatief I-2 van de HVS heeft positieve gevolgen voor zowel Kerkbuurt als het landschappelijk erfgoed: de bestaande fietsroute blijft in stand en de polder langs de Joppelaan blijft gespaard. Daarom verzoekt de HVS het door de werkgroep Historische Bebouwing uitgewerkte plan te beoordelen op het effect ervan voor omwonenden en voor historische- en recreatieve kwaliteiten van het gebied. Tevens verzoekt de HVS of de gemeente Schiedam het Alternatief I-2 bij de overige partners onder de aandacht kan brengen en als voorkeursmodel wil voorstellen.

In de brief aan het college geeft de HVS-werkgroep aan waarom de andere varianten onaanvaardbaar zijn. Ten aanzien van historische en landschappelijke waarden wijst de HVS-werkgroep erop dat de polder tussen het spoor en de Joppeweg een onderdeel is van het grotere Delflands veenweidegebied. De verkaveling met sloten, wegen en vaarten stamt uit de middeleeuwen en is nog geheel intact, zoals op de bekende kaart van Cruquius uit 1712 en moderne kaarten is te zien. Verder is het weiland in gebruik bij de boerderij aan de Joppelaan aan de Poldervaart. Deze boerderij is rond 1900 gebouwd en is een gemeentelijk monument. Bovendien maken de Noord-Kethelpolder en Kerkbuurt, inclusief de weilanden langs de Joppelaan, sinds 2021 deel uit van het Bijzonder Provinciaal Landschap Midden-Delfland. Een grote inbreuk op de landschappelijke en erfgoed-waarden in dit gebied is onaanvaardbaar. 

Met het uitgewerkte Alternatief I-2 kunnen wel historische en landschappelijk verantwoorde verbindingen tussen de Noord Kethelpolder en Schiedam Noord worden bewerkstelligd, aldus de HVS. 

De brief staat geagendeerd voor de commissievergadering van 21 maart en de raadsvergadering van 28 maart.

Lees ook ons eerdere artikel: Als er spoorverdubbeling komt, passeren er tot wel 28 treinen per uur. Voorkeur is spoortunnel achter de Joppelaan

09-03-2023