CDA is fietsendiefstal meer dan zat

'Blijf met je poten van andermans spullen!'

'Blijf met je poten van andermans spullen!'

SCHIEDAM - Veel inwoners van Schiedam kiezen er voor om hun woon-werkritten te doen met het openbaar vervoer. Een deel van deze reizigers stalt hun fiets op het station om vervolgens met het openbaar vervoer verder te reizen. Na een lange werkdag zou je verwachten dat je trouwe fiets er nog staat … Maar helaas, je fiets is door iemand anders meegenomen.

Het CDA heeft schriftelijke vragen gesteld over fietsendiefstal in Schiedam en dan in het bijzonder bij Station Schiedam Centrum.

'Geacht college van de gemeente Schiedam,

Veel inwoners van Schiedam kiezen er voor om hun woon-werkritten te doen met het openbaar vervoer. Een deel van deze reizigers stalt hun fiets op het station om vervolgens met het openbaar vervoer verder te reizen. Na een lange werkdag zou je verwachten dat je trouwe fiets er nog staat…maar helaas, je fiets is door iemand anders meegenomen…….

Bij aangifte van fietsendiefstal wordt er vaak en mogelijk zelfs altijd vanuit de politie aangegeven dat er geen verder onderzoek gedaan wordt. Aan de ene kant vinden we dit begrijpelijk omdat het veel tijd kost, aan de andere kant wordt daarmee de motivatie om aangifte te doen wel enorm beperkt.

Naar aanleiding van signalen dat er regelmatig fietsen worden gestolen en mogelijk een stijging is in het aantal fietsdiefstallen en diefstallen van accu’s uit elektrische fietsen en het feit dat de bewaking van de fietsenstalling is beëindigd, hebben wij de volgende vragen:

1. Is het college op de hoogte van een toegenomen aantal meldingen van fietsdiefstal sinds de bewaking van de fietsenstalling (op Schiedam Centrum) is stopgezet?

2. Wat is er bekend over aangiftebereidheid van fietsendiefstal? (we kunnen ons voorstellen dat dit op Schiedamse schaal niet bekend is, maar een algemene beantwoording vanuit politie en/of onderzoeken is ook voldoende)

3. Hoeveel meldingen/ aangiftes worden er gedaan van fietsendiefstal per gebied (buurt/ wijk) en kunt u hieruit opmaken dat er gebieden zijn waar fietsendiefstal vaker voorkomt dan gemiddeld?

4. Van een fietsenmaker hebben wij begrepen dat specifiek accu’s van elektrische fietsen worden gestolen om te gebruiken in illegale wietplantages. Klopt deze aanname en zo ja, is dit bij het oprollen van wietplantages in Schiedam al geconstateerd?

5. Waren het alleen financiële overwegingen of ook andere overwegingen die hebben geleid tot het besluit om de bewaking van de fietsenstallingen te beëindigen? Kunt u hiervan een overzicht geven, inclusief de financiële argumenten/bezuiniging?

6. Heeft het college bij het voorstel voor de bezuiniging op bewaking fietsenstalling meegewogen dat er vaker fietsendiefstal zal plaatsvinden? En zo ja, was het dan niet verstandig geweest om het verhoogde risico op fietsendiefstal breed te communiceren?

7. Is er een effectmeting uitgevoerd of gepland om de gevolgen van het stopzetten van de bewaking te monitoren, bijvoorbeeld via meldingen bij de politie, handhavingsgegevens of signalen van stallingsgebruikers?

8. Welke maatregelen neemt het college, zo nodig in samenspraak met NS en/of ProRail, op dit moment of wil het op korte termijn gaan nemen om de toegenomen diefstallen te voorkomen of tegen te gaan?

9. Op welke wijze worden fietsenstallingsgebruikers geïnformeerd over de toegenomen risico’s en over mogelijke preventieve maatregelen?

10. Is het college bereid om binnen drie maanden met een voorstel te komen om de veiligheid in en rondom de fietsenstalling te verbeteren? Zo ja, wilt u daar ook de communicatie en voorlichting naar Schiedammers in meenemen?

Wij zien beantwoording met belangstelling tegemoet. Mocht u overwegen om in de beantwoording aan te geven dat er een deel van de fietsenstalling bij Station Centrum ‘bewaakt’ is, dan geef ik u aan dat ook hier diefstalpogingen worden ondernomen.'

Tekst
Fractie CDA Schiedam | Ad Hekman

01-12-2025