Je staat soms in de file voor de milieustraat

Door 'corona' bestellen we vaker online, ruimen we meer op en klussen we meer

Door 'corona' bestellen we vaker online, ruimen we meer op en klussen we meer


SCHIEDAM - Het is druk op de milieustraat van Irado. Op zaterdag, maar ook op andere dagen, is er in de Fokkerstraat voor de poort van de milieustraat vaak een lange rij auto’s te zien. Er zijn hekken geplaatst en er staat bij drukte een verkeersregelaar op straat om ervoor te zorgen dat auto’s niet proberen vanaf drie verschillende kanten de inrit naar de toegangspoort in te rijden.

door Jan Schrijver

De afgelopen maanden is het steeds drukker geworden op de milieustraat. Het verkeer nadert op de Fokkerstraat de poort van de milieustraat van twee kanten en de haaks op de Fokkerstraat staande Plesmanweg komt recht uit in de poort van het afvalbrengstation. Dat is al jaren zo en is doorgaans geen probleem. De wachttijden zijn echter opgelopen en de bereidwilligheid om andere wachtenden de ruimte te geven, is afgenomen. Daardoor is het de afgelopen tijd verschillende malen gebeurd dat er buiten op straat tussen wachtenden spanningen ontstonden. Hekken in de inrit naar de poort, pylons, waarschuwingsborden op straat tegen agressief gedrag en lest best een verkeersregelaar zijn nu ingezet om orde te brengen in de verkeersstromen en om spanningen op straat zoveel mogelijk te voorkomen.

Afbeelding2

Het is al weer een jaar zo dat afvalbrengers uitsluitend toegang hebben tot de milieustraat op vertoon van hun toegangspas. Dat geldt zowel voor particulieren als ondernemers. Dat die verplichting er is, is ruimschoots gecommuniceerd door Irado. Het kan gebeuren dat iemand toch zijn pas vergeet en dan is het extra zuur als je eerst een tijdje in de wachtrij hebt gestaan. Daarom staan er nu ook buiten op straat al borden. Maar het zou toch onrechtvaardig zijn ten opzichte van de mensen die wel hun toegangspas meenemen, om iemand die zijn pas vergeten is, dan toch maar door te laten. Het gebeurt immers dat iemand die zegt de pas ‘vergeten’ te zijn, géén pas heeft en een ‘afvaltoerist’ is uit een andere gemeente. Bedenk daarbij dat van alle niet-Schiedammers die hier gratis hun afval dumpen, de rekening via de afvalstoffenheffing uiteindelijk terechtkomt bij iedere Schiedammer.

“Hoe komt het dat het de laatste tijd zo druk is in de milieustraat?”, vragen wij Jan Vos. Er zijn verschillende oorzaken van de drukte te noemen, zegt Jan Vos. Hij noemt er enkele.

Mensen konden vanwege de coronacrisis niet de activiteiten ondernemen die zij gewend zijn. Om verveling te voorkomen en/of omdat ze tijd over hadden en het toch eens moest gebeuren, zijn mensen hun zolders, kelderboxen, garages, schuurtjes gaan opruimen. Tot slot van het opruimen moet een en ander worden afgevoerd. Omdat veel kringloopwinkels en kledingbanken vol zijn (meer aanbod en beperkte opening), is dan de milieustraat de aangewezen bestemming.

Er wordt meer geklust. Door de coronacrisis hebben mensen zoals gezegd meer tijd beschikbaar om thuis te verbouwen en/of meer geld omdat ze bijvoorbeeld niet op vakantie zijn geweest. Er wordt daarom meer puin afgevoerd door de burgers. Voor afvoer van puin dient te worden betaald en de afhandeling daarvan vraagt tijd.

Mensen zijn door de coronacrisis veel meer online gaan bestellen. “We zien het aan de grote hoeveelheden karton en piepschuim die mensen komen brengen, dat is vele malen meer dan we gewend waren.”

Afbeelding3

Op de milieustraat staat een speciale bak voor piepschuim en een grote bak speciaal voor papier/karton. Karton kun je makkelijk platmaken. Piepschuim neemt veel volume in. De bak met piepschuim wordt regelmatig geleegd en door de milieustraat-medewerkers naar het niet voor bezoekers toegankelijke deel van de milieustraat gebracht. Jan Vos laat ons een overkapping zien. “Van de bodem tot aan dit hoge dak, staat het elke week weer vol met piepschuim”, weet hij (zie foto boven het artikel). 

Er mogen gezien de coronamaatregelen minder auto’s tegelijk de milieustraat betreden. Dat maximum is nu vijf. Normaal mogen er twintig auto’s tegelijk de milieustraat in.

Een ontwikkeling van de afgelopen jaren is, dat het afval in meer soorten ofwel fracties wordt gescheiden. Tien jaar terug waren dat er zeven, nu zijn het er niet minder dan 34. Dat is niet alleen goed voor het milieu. Doordat het afval beter wordt gescheiden, kan er meer afval als grondstof worden verkocht. Dat merkt elke Schiedammer uiteindelijk in de hoogte van wat hij of zij aan afvalstoffenheffing moet betalen.

Ondergrondse containers in de wijken zijn vaker vol dan normaal. Ook daar merkt Irado dat er meer wordt afgevoerd. Door verkeerde invoer zijn ze ook vaker verstopt. Het probleem van de bijplaatsingen bij de containers, omdat ze vol zijn of omdat het afval niet in de containers past (de containers er niet voor bestemd zijn) is alom bekend. “Als Irado doen we ons uiterste best bijgeplaatst afval te verwijderen”, zegt Jan Vos. Achter het publiek toegankelijke deel van de milieustraat staan grote bakken vol met bij de ondergrondse containers verwijderde bijplaatsingen. “Dit is het resultaat van slechts enkele dagen verwijderen van bijplaatsingen”, zegt Jan Vos als hij op een grote bak met afgedankte huisraad wijst. Gelukkig zijn er mensen, die met hun afval dat ze niet in hun ondergrondse containers kwijt kunnen naar de milieustraat komen.  Al is het daar dan veel drukker dan normaal.

“Kom om zo min mogelijk last te hebben van de wachtrijen voor de poort zo vroeg mogelijk”, is het advies van Jan Vos. De milieustraat is elke maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag en zaterdag open vanaf acht uur ’s ochtends to vier uur ’s middags. Jan Vos: “Op de milieustraat hanteren wij een strikte sluitingstijd. Bij lange wachttijden laten wij een kwartier voor sluitingstijd geen nieuwe bezoekers meer toe.”

Hier lees je ons eerdere interview met Jan Vos:
https://www.deschiedammeronline.nl/bedrijfsnieuws/details/agressie-tegen-medewerkers-op-de-milieustraat-van-irado-loopt-de-spuigaten-uit

Foto's (c) De Schiedammer Online

 

 

03-06-2021