Verslag van Reinard Maarleveld (passagier van de bus van 14.30)

"Dok 8 van Wilton-Fijenoord, gigantisch en reusachtig"

"Dok 8 van Wilton-Fijenoord, gigantisch en reusachtig"

SCHIEDAM - In dit artikel kun je het verslag lezen over de Historische Haventour met nostalgische bus, waarmee een bezoek werd gebracht aan bedrijvenpark Vijfsluizen op de Open Monumentendagen. Het ging hierbij om de historische aspecten. Geboren en getogen Schiedammer en historicus Reinard Maarleveld (passagier van de bus van 14.30) schreef onderstaand verslag.

"In een nostalgische (want 'heerlijke' dieseldampen stegen op) bus werden zaterdagmiddag 13 september 2025 vier maal zo'n veertig mensen per keer vanaf het Emmaplein naar het Schiedamse bedrijvenpark Vijfsluizen gebracht. En weer terug natuurlijk.

20250913_153917

Ooit het trotse complex van Wilton-Fijenoord en nu herrezen als succesvol bedrijventerrein. Vooral de offshore-bedrijven spreken tot de verbeelding. Mammoet en Huisman zijn wereldberoemd. Een bijzonder geval is GustoMSC. De werf Gusto, gelegen aan de oostzijde van de Buitenhaven, ging in 1978 ten onder maar de kennis van dit unieke bedrijf bleef deels behouden doordat het ingenieursbureau zelfstandig verder ging. GustoMSC is nu gevestigd in de volledig verbouwde voormalige 'Timmerwinkel' van Wilton-Fijenoord. Het was al een opvallend gebouw toen er nog getimmerd werd maar het is door de herinrichting (met monumentale trappen in de hoeken) wel heel bijzonder geworden. 'Timmeren' klinkt wel wat oneerbiedig want hier werkten vaklui aan de inrichting van onder meer luxe passagiersschepen. Mooi dat op die manier zowel Gusto als Wilton-Fijenoord voortleven.

20250913_154139

De buspassagiers mochten een kijkje nemen in het historische pand en gingen daarna door naar het beroemde 'dok 8' van Wilton-Fijenoord, inmiddels in handen van Damen Shiprepair. Ondergronds (naast het dok) staat nog steeds de zogenaamde pompkamer, een installatie die het water in het dok wegpompt nadat een schip in het dok gevaren is. Zaterdagmiddag lag de JB120 Nassau in dok 8. Alles aan deze locatie is gigantisch en reusachtig: het dok, de JB120 Nassau, de pompkamer.

20250913_153220
Het hefplatfom JB120 Nassau in dok 8 van Damen Shiprepair. Op schragen van Mammoet

De JB120 is een zogenaamd hefplatform met vier enorme palen op de hoeken die in de zeebodem worden gestoken waardoor het platform stabiel ligt. Op dat hefplatform kunnen dan weer allerlei (hijs)installaties worden geplaatst. Het geheel is 76 meter lang en de palen (benen) op de hoeken zijn elk 90 meter lang.

Tenslotte bracht de bus de passagiers nog naar de fabriekshallen (waarvan er enkele ook nog dateren uit de Wilton-Fijenoord periode) van GBS Machining Services, een machinefabriek "gespecialiseerd in het draaien, frezen en kotteren van grote werkstukken", zoals op de bedrijfswebsite staat. Denk dan aandrijfassen, roerinrichtingen, tandwielen, lagers. En dan natuurlijk voor zeeschepen.

Weer terug in de bus richting Emmaplein wierpen de inzittenden nog een blik op een platform in aanbouw van HSM Offshore Energy. Alweer heel groot natuurlijk. Het platform bleek een soort van mega-stekkerdoos te zijn waarin opgewekte energie, bijvoorbeeld door windmolens, wordt verzameld en doorgezet naar het vasteland. Al met al een indrukwekkende excursie."

Tekst en foto's:
Reinard Maarleveld

20250913_154248 (1)

afbeelding
afbeelding
afbeelding
afbeelding

15-09-2025